Masca din umbră

Multă vreme am stat și am rumegat pe marginea anonimității: ce-ți permite să faci, curajul pe care ți-l ”insuflă” sau lașitatea pe care o naște inevitabil atunci când ne vedem giganți și atotputernici în absența identității clare.

Citatul meu favorit născut din gândurile lui Oscar (Wilde ca să ne fim înțeleși) zice ceva de genul Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth. 

Țin minte la un moment dat că am citit un studiu pe tema asta și cred că oricine deține un blog (e prima chestie care mi-a venit în minte) s-a lovit de anonimi, de critici sau mai rău, lipsite de un nume real sau de o adresă de email validă unde să poți întoarce zicerile de bine. În orice caz nu asta e direcția pe care vreau să o abordez, legat de cât rău poți face ci de libertatea pe care o ai atunci când știi că nimeni nu te vede, când ești anonim și-ți poți expune o părere, de dragul argumentului să zicem că e una cinstită, pe care în orice altă situație nu ai expune-o pentru că…nu ai curajul sau îți e frică de reacțiile stârnite – tu ai zis ceva, alții la rândul lor vor zice ceva despre ce ai zis tu și poți miza destul de des și pe faptul că nu e 100% favorabil.

Apoi e interacțiunea socială. Twitter. Facebook. Tumblr. Pinterest. Piccsy etc. Primele două încep să fie folosite de posibili angajatori în procesul de recrutare pentru a valida omul din CV cu cel din lumea real-virtuală.

Aici apare marea mea problemă: cât de mult din cine sunt eu în viața reală e ok să fie acolo, în online, la vedere cu scopul de a confirma (?!) cine sunt și cât e ok să țin pentru mine și atât.

Nu sunt de acord nici cu transparența totală de orice fel, nici atunci când e pentru un grup apropiat de prieteni (nu cred ca înteresează pe nimeni orarul meu de somn via Twitter sau Facebook) așa cum nici nu văd scopul în a ține conturi în diverse rețele sociale dacă tot nu faci nimic (și aici țintesc strict spre Facebook pentru ca e cea mai populară rețea socială și folosită la scară largă spre deosebire de Pinterest care e încă în stadiu incipient în Ro sau Piccsy care e încă în beta).

Un alt punct de vedere cu care tind să rezonez destul de bine e anonimitatea versus critica în tot procesul creativ. Să fim serioși blogul dacă nu e nișat, și tind să cred că și atunci, și dacă nu ți-ai grefat pe obraz o bucată zdravănă din bocanc e o oglindire a sinelui, creativ ori ba, reacționeză destul de puternic la critică de orice fel. Ca e îndreptațită și ești tu prost și ți-o meriți nu contează. Perturbarea echilibrului sau ca să mă exprim metaforic cercurile pe care le face orice comentariu inofensiv în apa emoționalo-creativă a proprietarului de blog vor fi din ce în ce mai mari raportate la doza de personal infuzată în scriere. Sau mai pe șleau cu cât eu pun mai mult din mine în ce scriu și nu am o mască, un pseudonim care să mă apere de tot ce-i răutăcios în online cu atât am să sufăr mai mult că nu mă place lumea (că doar de asta scriem și dăm share și vrem să fim comentați etc.).

Un alt punct de vedere pe tema creativ versus critică plus bani l-a dat Maldita aici.

Acum eu revin la masca mea și zic că-mi place, că e ca un impermeabil galben care mă apără de destule. Nu că ar fi cazul aici și acum dar am trecut prin asta și nu mi-a plăcut. Sper să mă dezvăț de toate sensibilitățile respective fără să devin o suprafață de pe care ricoșează orice, așa cum ar părea în viața reală dar asta e deja o altă poveste.

Și ca să scap și de partea cu ce las să se vadă în online și ce nu mă cam bate gândul să mă joc cu o pagină de Facebook și să-mi fac una în care să vărs toate lucrurile faine pe care le găsesc online fără a-mi mai bate capul cu listele de prieteni și cine ce vede. Ar fi o reflectare a sinelui și a pasiunilor dar nu chiar atât de transparentă pe cât e contul meu de persoană reală.

Iar dacă am dat-o prea tare în balării și bătut de câmpi îmi cer scuze. 🙂 Nu stau prea bine la editare sau la urmărit toate ideile până la capăt.

Sursa imaginii

Tagged: , , , ,

Leave a Reply

