Orașu’n bucate și Cartea mea de rețete

Week-end-ul acesta s-a desfășurat din nou la Metropolis Center în față, ediția a doua a Orașului în Bucate.

În caz că nu știți ce-i ăla un Oraș în Bucate ei bine e un festival culinar, cam micuț ce-i drept față de prima ediție, organizat de Metropotam, care adună restaurante, cafenele, magazine bio și nu numai ce își expun bunătățile la tarabe.

E destul de simpatic să stai și să culegi de la fiecare tarabă câte un fel de mâncare și să-ți faci un platou asortat cu ce-i mai bun, chit că nu e tocmai dietetic.

Eu m-am delectat sâmbătă cu mâncare indiană. A fost o primă experiență cam ambivalentă deoarece m-am aventurat la două feluri de mâncare – unul mi-a plăcut foarte mult celălalt nu prea spre deloc. Am gustat inițial un fel de fortune cookie (ca formă) din aluat umplut cu legume și pui și masala. Am simțit gustul de cartof destul de mult și dacă e cartof eu nu mai zic nimic. A doua chestie mâncată semăna cu o clătită pe numele ei de meniu Murgh Kathi Kebab, pe românește ruladă de pui cu condimente indiene. Nu tocmai o alegere inspirată, poate și pentru că era ușor sleită că ne-am dus și noi la spartul târgului (la propriu) dar și carnea de pui cu respectivele legume nu mi-a gâdilat în mod corespunzător papilele gustative. Asta e mai câștigi, mai și pierzi.

După cum umează au participat:

Readers Cafe, de unde Ioana și-a luat înghețată bună-bună, zice ea, de lămâie.

La Bunătățuri – magazin cu iaurt grecesc, brânzeturi din Grecia, vinuri diverse, ciocolată și dulciuri belgiene, panetone și cafea din Italia. Mie mi-au făcut cu ochiul în schimb niște sticle de ulei și conserve de măsline.

Fitto Cafe – fresh-uri, sucuri, deserturi și mâncăruri proaspete.

Alioli – restaurant cu specific spaniol, de unde venea un miros îmbietor cât am stat la rând la mâncare indiană.

Agra Palace – restaurant cu specific indian care ne-a săturat burțile și poftele.

Casa Warsteiner – beraria germană, n-am gustat, mare păcat.

Terasa Doamnei – restaurant cu specific românesc pe care nu-l reperez în memorie din păcate.

Siam Thai – restaurant cu specific thailandez, nici ăsta nu știu unde era, sau îl confund cu cel spaniol.

Pukka Food –  magazin de bunătăți bio și ecologice și care avea diverse borcănașe cu diverse dulceșuri cred, frumos expuse.

Din păcate am mai avut o mică problemă cu organizarea și anume erau prea puține locuri de stat la masă și domnul care păzea Metropolis Center-ul (?!) nu ne-a dat voie să ne așezăm unde a vrut mușchiu’ nostru ci unde era spațiul alocat deci am împărțit masa cu niște domni și micii lor. La care se mai adaugă vântul puternic ce ne-a răsturnat tăvile, dar pentru asta dau vina pe Mama Natură. Partea bună e că unde am stat, alături, erau niște ghiduri ale Centrului Vechi cu toate străzile (nu cred că îmi e vreo una clară după denumire) și toate barurile, bodegile, restaurantele etc. amplasate acolo. Instrument de real folos pentru un animal urban sau pentru una ca mine care mai vrea să schimbe locația și nu știe unde să se ducă.

Și pentru a doua parte a articolului, postării, numiți-o cum vreți am să vă vorbesc despre recunoștința mea crescândă față de a) Metropotam și b) o putere superioară care mă ajută să câștig diverse lucruri.

De când am venit în București și până acum Metropotamul a fost foarte generos cu mine și mi-a dat și bilete la film, și invitații la concert și mai nou cărți de bucate mulțumită într-o oarecare parte și oamenilor de la Reader’s Digest.

Cartea e pusă pe spiră metalică, e foarte frumos colorată deși cam săracă în pozele care ar trebui să mă îndemne să gătesc, ștergându-mi cu colțul mânecii saliva de la gură. E de apreciat că pare ușurică. Din ce am apucat să răsfoiesc nu am găsit nimic prea complicat cu pagini întregi de descrieri și instrucțiuni sau liste de ingrediente cât pomelnicul de la Biserică.

E împărțită în 11 capitole: aperitive, supe, salate, paste, pește și fructe de mare, carne, pasăre, garnituri, deserturi, conserve și un capitol intitulat sugestiv ”un pic de exotism”.

Puncte bonus acord pentru carnețelul de la început cu listele de cumpărături unde ai categorii de completat ca: legume, fructe, lactate, carne, băuturi, băcănie (zahăr, făină etc.), pește, altele – menite să te ajute să te organizezi în cazul în care faci o masă festivă și nu numai și să nu alergi ca un pui cu gâtul tăiat prin supermarket de la un raion la altul de nșpe ori că iar ai uitat să iei nu știu ce ingredient.

Apoi la început în loc de cuvânt înainte ai sfaturi legate de Cum să gătim delicios adică cum e să gătești pe grill, la cuptor, pe cărbuni și ce feluri de mâncare merg gătite așa. Apoi ți se spune despre potențatorii de gust adică ierburi, condimente, legume și cum merg cu ce prepari, cât și sfaturi universal valabile ca marinarea peștelui, așezarea pe platou, garnisirea cu felii de lămâie etc. Cămara noastră îți explică ce găsești în cămară și cum folosești la ce găsești. De exemplu uleiul de arahide este obținut din alune și nu are gust; este utilizat la prăjit și la prepararea maionezei. De reținut explicația pentru fiecare tip de orez de la cel normal la cel cu bob lung, scurt, thailandez, basmati, risotto. De asemenea cartea mai oferă și explicații legate de beneficiile unor legume, ce să adaugi altor legume ca să aiba un gust mai bun instant, cât și un mini ghid al salatelor (știe careva ce e aia Frisee sau salata lollo? Nici eu).

Ce nu trebuia să lipsească e tabelul de conversie deci nu mai apelez la Google pentru 2 căni egal câte grame? Surprinzător dar am descoperit inclusiv anatomia carcasei de porc și de vită pe bucăți și posibile rețete în funcție de frăgezimea cărnii.

Fiecare capitol dispune de pagini de notițe, de sfaturi de notat și de liste de favorite din capitolul respectiv, pe lângă o construcție tip plic unde, intuiesc eu, poți să adaugi rețetele proprii sau cele culese de prin reviste. În concluzie un ajutor de nădejde pentru învățăcelul din mine în ale bucătăritului.

Mai jos aveți imaginile din carte plus coperta 1.

Sursa imaginii din stânga sus, sursa imaginii din dreapta centru

This slideshow requires JavaScript.

Tagged: , , , , ,

Leave a Reply

