Laptopul nostru cel de toate zilele – de la A la Zerty

Tatăl nostru care ești în cloud, dă-ne nouă astăzi un laptop după chipul și necesitatea fiecăruia.

E un adevărat exercițiu de imaginație să încerc să îmi închipui lumea fără pic de tehnologie. Fără conectivitate și fără posibilitatea a avea oriunde și oricând, la un braț distanță vreun gadget care să alunge nervozitatea generată de ”deconectarea” de la mediul online. Sau cum ar fi să mă las brusc de seriale online, să rămân în pană de cărți electronice, de albume noi, să nu mai știu ce se întâmplă în lume sau când și unde e următorul eveniment de neratat.

Nu mă consider dependentă de laptop, știind foarte bine că pot sta departe de el și fără să intru în sevraj, dar îi recunosc utilitatea și funcția cheie pe care o joacă în viața de zi cu zi. Ce îmi facilitează, ce îmi oferă, cu ce mă bucură.

Trebuie să recunosc că oricât de mult aș ține pasul cu noile tehnologii și lansări în piață, nu sunt un consumator irațional, deci nu mă arunc la primul laptop care îmi face cu ochiul din carcasa lui lucioasă. Prefer să știu foarte bine pe ce dau banii și mai ales prefer un produs care să reziste cu brio câțiva ani de acum încolo, din toate punctele de vedere.

Cum actuala jucărie se apropie de 3 ani încep să mă gândesc serios la o schimbare, mai ales din moment ce nevoile mele vizavi de un laptop s-au mai schimbat de-a lungul vremii.

În primul rând mă interesează partea de hardware cu toate elementele constitutive:

  • viteza procesorului – dictează viteza cu care se mișcă un laptop atunci când îi dai o comandă. De exemplu să îți deschidă un browser, un program de redare muzică și un document. Cu cât numărul înainte de GHz este mai mare cu atât mai bine. Preferabil ar fi ceva peste 2 GHz. În cazul meu justific nevoia de viteză prin simplul fapt că sunt maniacă cu multitasking-ul – la orice moment din zi am browser-ul deschis cu minim 4 taburi, un editor de text, un client de mail, Winamp sau VLC Player pe fundal cu muzica sau film, după caz.
  • cache – reduce timpul de accesare al memoriei calculatorului. Rămânând la exemplul de mai sus, cache-ul determină viteza cu care pot comuta de la o aplicație la alta, din pagina web pe care am deschis-o spre documentul pe care îl vizualizez într-un editor de text. Din nou cu cât numărul de MB este mai mare cu atât mai bine pentru că asta înseamnă că pot avea mai multe programe deschise simultan și pot comuta rapid între ele.
  • Diagonala ecranului – este importantă deoarece printre hobby-uri se numără și grafica (Photoshop & Corel)  iar un ecran mic nu îmi permite o vizualizare prea bună a ceea ce fac. Pe de altă parte nici urmăritul unui film pe un ecran de 11 inch nu e prea plăcută.
  • Placa video TREBUIE să fie dedicată și spun trebuie pentru că face toată diferența și la grafică dar și la un joc. Asassin’s Creed anyone? Ca preferință înclin spre GeForce pentru că am avut-o la desktop în timp ce la actualul laptop am AMD Radeon și am văzut cum se comportă și una și cealaltă.
  • Capacitatea HDD este din nou importantă pentru că îmi place să am totul la îndemână și să nu apelez la DVD/CD mai des decât e cazul, cu atât mai mult cu cât unitățile optice încep să devină opționale în arhitectura unui calculator.
  • Memoria RAM – este importantă pentru că mărimea ei determină viteza cu care sunt accesate diverse programe fie că sunt pe hard disk sau pe CD. Ea merge mână în mână cu viteza procesorului și cu cache-ul. Am început cu 512 MB care însemna în medie 10-15 minute pentru a salva un fișier de dimensiunea unui A3 în Photoshop, apoi 1 GB care însemna că Outlook-ul se deschidea în 5-7 minute și că la al cincilea tab deschis în browser mi se bloca laptopul. Orice este peste 2 GB este ok pentru mine. De preferat ar fi un laptop care permite upgrade până la 8 GB în caz de forță majoră/necesitate.
  • Penultimul lucru pe lista de trebuie ar fi greutatea. Știu ce înseamnă să cari în spate/pe umăr 2,5 kg de hardware. La final de zi îți vine să dai cu laptopul de pământ de nervi și oboseală. Și cum performanța la un preț decent nu se încadrează sub 1,5 kg, aleg variantă cu 1,5 – 2 kg maxim.
  • Iar ultimul lucru ține de porturi. Minim 2 porturi USB, preferabil 3.0 ca să țin pasul cu tehnologia, ieșire audio, microfon, HDMI și rețea.

Caracteristici opționale

  • Ecran mat și/sau antiglare. E odios să șterg urme de amprente de pe ecran așa cum e odios să fii afară, în soare sau la o sursă de lumină puternică și să nu distingi nimic din ce ai pe monitor.
  • Unitatea optică. Acum vreo câțiva ani ar fi fost groaznic fără. În ziua de azi există unități optice portabile sau stick-uri USB care înlocuiesc nevoia uneia.
  • Tehnologii audio. Nu țin să fie top of the line pentru că laptopul nu e sursa primară de ascultat muzică. Orice neajuns se corectează rapid prin conectarea sistemului audio. Dar dacă pot să aleg aș merge pe Bang & Olufsen ICEpower pentru că e Bang & Olufsen.
  • Camera Web – din moment ce nu mă țin de video-chat nu prea îi văd rostul. Dar poate am să vreau să filmez la un moment dat un tutorial pentru Youtube sau să vorbesc cu prietenii plecați în țări străine. Ar fi mai mult decât binevenit un 720p.
  • Bluetooth. E în aceeași categorie cu unitatea optică. E ok dacă e prezent,dar dacă nu e nu îi simt lipsa.
  • Finisajul carcasei. Aici e o chestie de orgoliu mai mult. Dacă laptopul e performant din perspectivă tehnică tind să nu îi mai dau atât de multă importanță aspectului. Dar cum utilizez zi de zi un laptop cu finisaj lucios acasă și unul mat la muncă și știu cât de des trebuie să le curăț de amprente și praf aș merge pe unul mat, simplu, argintiu.

N-am menționat nimic de software pentru că acolo e mult mai ușor și e cumva irelevant un sistem de operare de ultimă generație dacă nu e susținut de partea de hardware. Apoi ar mai fi și faptul că aplicațiile software sunt cu mult mai personale și subiective și mult mai ușor de schimbat decât o componentă hardware deci nu cântăresc atât de mult la decizia de achiziție.

Acestea fiind spuse, candidatul ideal ar fi un laptop ASUS, pentru că îmbină foarte bine tehnologia de ultimă generație cu un design frumos, la un preț justificat. Iar la o primă cercetare de piață magazinul online Azerty are o ofertă foarte bună, atât pentru laptopul la care visez cât și pentru alte laptopuri din alte game, pentru ca fiecare să-și ia unul după chipul și nevoile sale.

Articol scris pentru SuperBlog 2012

Tagged: , , , , ,

Leave a Reply

