Înapoi în viitor – un altfel de 2012

2012, București. Toamnă târzie. Ajung acasă și ușa de la intrare nu se deschide complet. Iar mi-a căzut teancul de cărți de literatură contemporană de lângă perete. Intru și-mi las cheile pe un alt teanc de cărți înalt de un metru, un fel de turn de coperți colorate cartonate de unde fața lui Bukowski pare să mă judece iar cea a lui Kerouac privește prin mine spre un punct fix pe perete.

Îmi pun ibricul cu apă la fiert pe aragaz în timp ce scanez mintal lista extinsă de viniluri din sufragerie. În ultimii doi ani am mai umplut un perete cu diverse discuri adunate și din magazinele specializate și de la vânzătorii de la Universitate. Parcă ar merge un Armstrong și-un Steinbeck la vremea de afară, alături de o cană sănătoasă de ceai. Televizorul devine treptat încă un raft de cărți. Nu că ar mai avea vreun rost la cât ajunge să te spele pe creier involuntar. Cred că în vreo trei ore am să ies iar la o cafea cu prietenii, să mai socializăm și noi că nu ne-am mai văzut de câteva zile.

Cam așa arată o mică bucată dintr-o realitate alternativă. Una unde nu există computere, internet, rețele de socializare, aplicații și toate acele electronice care ne consumă timpul liber și pentru care ajungem să dăm la schimb viața reală pe una virtuală.

Poate că ar fi o lume mai bună, mai sănătoasă, fiind ceva mai ancorați în jurul oamenilor cu care ne petrecem timpul constant, fără urmărit excesiv Facebook-ul și update-urile aferente.

Sau poate că n-ar exista lumea așa și că în ciuda barierelor, tehnologia tot ar fi luat-o înainte, cu pași mai lenți dar sigur înainte spre primul calculator, spre un înlocuitor al pick-up-ului, spre o formă modernă a televizorului în carcasă de lemn.

Probabil fără calculator aș fi citit mai mult cărți decât o fac acum. Muzică aș fi ascultat mai puțin în absența unui device portabil care să îmi ofere în același timp și radio. Pereții casei ar fi fost îngropați în alți pereți de cărți stivuite iar cei rămași goi ar fi avut parte de rafturi pentru viniluri. Mi-aș fi făcut involuntar un buncăr de cărți și muzică.

În absența laptopului dotat cu o memorie de capacitate mare care să dea rapid ce am nevoie – și muzică și carte și film concomitent sau în absența mult iubitului meu HDD de 1TB, pasiunile mele probabil m-ar fi înghițit cu totul, la propriu. Nu tu cutie magică, portabilă și lucioasă unde la un click distanța am o librărie de mii de cărți electronice sau zeci și sute de GB de muzică din toate timpurile sau o colecție de filme din anii ’50 și până acum sau ultimele știri din lume, pe care eu mi le selectez, nu care vin la pachet cu altele inutile.

Cât despre restul lumii, bănuiesc că am trai la nesfârșit anii ’30-’40. Iar accesul la informație ar deforma și mai mult realitatea. Ar fi o regresie. Iar atunci când inevitabil, s-ar strica televizorul cu tub catodic sau radioul pe lămpi l-am aștepta pe reparator mai ceva ca pe Moș Crăciun, pentru că nu se mai rezolvă totul la fel de rapid ca atunci când ai un magazin online la dispoziție de unde să comanzi piese de schimb și să te asiguri că îți și ajung în 24 de ore acasă.

Stau și mă întreb dacă nu cumva lipsa tehnologiei tot în același abis al deconectării interumane ne-ar arunca? Din moment ce acum ne ascundem în spatele ei și o folosim pe post de scuză pentru interacțiunea cu ceilalți, în absența sa ar rămâne dorința de conectivitate dar imposibilitatea mijloacelor.

Uneori imaginea asta cu mai puțină tehnologie și mai mulți oameni pare romantică, ideală, asemeni unei imagini dintr-o carte, dar în realitate probabil ne-am lua câmpii fără deliciile Internetului sau fără o rețea de socializare ceva mai evoluată decât clasicul ”radio șanț”.

În concluzie uneori e binevenită o vacanță de la electronice, dar nu treacă de săptămână că riscăm sevrajul.

Articol scris pentru Superblog 2012.

Tagged: ,

Leave a Reply

